Werking van onze E-Drive ombouwsets

Hoe een onze E-drive E-bike kit werkt en of deze geschikt is voor elke fiets leest u op deze pagina. We geven duidelijke antwoorden op de meeste gestelde vragen zodat u zo goed mogelijk geinformeerd bent over het ombouwen van uw bestaande fiets naar een elektrische fiets met behulp van onze E-Drive E-bike kits.

Is mijn fiets geschikt om te worden omgebouwd?

Ja, onze E-Drive ombouwsets kunnen in iedere fiets worden ingebouwd. Aan de hand van uw bestaande fiets zorgen wij van fietsunie.nl of één van onze dealers ervoor dat u een ombouwset ontvangt die is afgestemd op de wielmaat (inches) en het remsysteem van uw huidige fiets. Mocht u speciale eisen hebben, stuur dan gerust een email naar info@fietsunie.nl, dan zorgen wij ervoor dat u een geschikte e-bike ombouwset voor uw fiets ontvangt.

Hoeveel kilometer kan ik afleggen op een volle accu?

Een van de belangrijkste aspecten van een elektrische fiets is de afstand die u op een volle accu kunt afleggen, wat ook wel de actieradius wordt genoemd. De actieradius van uw elektrische fiets wordt bepaald door het vermogen en de capaciteit van de accu. Hoe groter de accu-capaciteit, hoe meer kilometers u kunt afleggen op een volle accu. Daarom levert Fietsunie.nl u een krachtige 36V 10.5AH Lithium Ion accu met een capaciteit van 378 Watt/Uur. Dit is stukken krachtiger dan gebruikelijk. Ter vergelijk, vele concurenten beginnen met een 7.5Ah 270Wh  en is dus 40% minder krachtig dan een E-Drive ombouwset van Fietsunie.nl

Bij gemiddelde trapondersteuning vertaalt dit zich in een actieradius tussen de 40 tot 180 kilometer. De exacte actieradius is afhankelijk van de hoeveelheid trapondersteuning en omgevingsfactoren zoals weersomstandigheden, soort wegdek en het totaalgewicht van uw fiets en lichaamsgewicht. U kunt zelf naar wens uw accu upgraden naar een accie met meer capaciteit.

Hoe snel gaat een ombouwset?

Om te voldoen aan wettelijke richtlijnen is de trapondersteuning begrensd tot 26 km/h. Boven de 26 km/h wordt de ondersteuning automatisch verminderd en trapt u eventueel op eigen kracht harder. Uiteraard is het mogelijk om onze E-Drive ombouwsets op te voeren tot wel 60km/h. De wettelijke richtlijn is tot 25km/h en tot en met 250watt. 

Hoe installeer ik een ombouwset?

Het ombouwen van uw fiets tot elektrische fiets is goed of zelf te doen. De ombouwset leveren wij met een uitgebreide installatiehandleiding. Hierin wordt stap voor stap de installatie uitgelegd. Heeft u liever dat de installatie door een vakman gebeurt, dan kunt u uw eigen fietsenmaker vragen de elektrische fiets ombouwset in te bouwen. Daarnaast staan wij ook voor u klaar om de ombouwset op onze locatie in te bouwen. Voor een gering bedrag van 85 euro bent u er zo van verzekerd dat uw fiets perfect wordt omgebouwd tot elektrische fiets!

Hoe bewaar ik een ombouwset?

Als u voor langere tijd (een maand of meer) uw fiets niet gebruikt, dan raden wij u aan de accu te bewaren met zo'n 40% energie-inhoud. Verwijder de accu uit uw elektrische fiets en bewaar de accu op een droge en schone plaats op kamertemperatuur (5 tot 25°C). Bewaart u de accu voor een langere tijd, koppel de accu dan maandelijks een half uur tot uur aan de oplader. Zo zorgt u ervoor dat de accu de beste conditie bewaart en zorgt voor een optimale levensduur. Wilt u de elektrische fiets accu weer gaan gebruiken? Laad de accu dan eerst weer volledig op. Voorkom dat uw accu volledig wordt ontladen (naar 0%). Op de accu of display kunt u aflezen hoe vol uw accu nog is. Beiden geven aan wanneer de accu het kritische nulpunt bereikt, dat is onder het laatste streepje / LED-lampje.

Is een kentekenplaatje of verzekering nodig?

Nee, voorheen was het verplicht een WA-verzekering af te sluiten. De wetgeving is echter veranderd en bepaalt dat verzekeren niet nodig is zolang de trapondersteuning niet meer dan 250W vermogen levert en alleen als u zelf mee blijft trappen. Er zijn ook elektrische fietsen waarbij u niet hoeft mee te trappen. Dit wordt echter door de overheid gezien als een snorfiets. Voor snorfietsen is het verplicht een kentekenplaat te hebben en de fiets WA te verzekeren. Wanneer u onze ombouwset op uw fiets gemonteerd heeft, is het dus niet nodig om de fiets extra te verzekeren.

Waar zit de mini hulpmotor?

De kleine elektromotor zit verwerkt in de naaf van uw nieuwe voorwiel. Doordat deze zeer klein van formaat is, is de wielnaaf amper te onderscheiden van een normale fietswielnaaf. Bij de middenmotor is de motor bevestigd aan de trapas deze plek is het meest geschikt voor een goede gewichtsverdeling. 

Wat is het voordeel van een mini motor?

De naam zegt het al, het is een compacte en licht van gewicht elektromotor (circa 1.9 kg). Hierdoor is het voorwiel nauwelijks te onderscheiden van een normaal fietswiel. Het lichte gewicht van de hulpmotor zorgt ervoor dat de motor nauwelijks voelbaar is en de fiets prettig blijft sturen. De borstelloze techniek van de motor zorgt voor veel toeren en trekkracht en daardoor een krachtige trapondersteuning.

Kan ik ook zonder trapondersteuning fietsen?

Ja, u kunt de trapondersteuning volledig aan- en uitzetten. Dit kan zowel via de display als met behulp van de aan/uit schakelaar. Als u op plaats van bestemming bent aangekomen en stopt met fietsen, dan raden wij u aan het systeem uit te schakelen met behulp van de aan/uit schakelaar. Op deze manier is de hulpmotor volledig uitgeschakeld en zal ook het systeem verder ook geen energie verbruiken.

Tevens zijn onze motoren voorzien van een volledige vrijloop, dat wil zeggen dat als u zonder ondersteuning fietst, dat de fiets net zo soepel fietst als dat ie eerst ook deed.

Maakt de hulpmotor veel lawaai?

Onze hulpmotor is voorzien van een dikke behuizing en is op snelheid zo goed als geruisloos. Bij intensieve belasting van de motor, zoals bij heuvel op of bij volle ondersteuning (high) bij wegfietsen, kunt u de motor wellicht iets horen.

Wat is het voordeel van voorwiel- of achterwielaandrijving?

Hoewel de meningen onder de experts verdeeld zijn, geeft het overgrote deel de voorkeur aan voorwiel aangedreven elektrische fietsen. De motor in het voorwiel zorgt voor een betere gewichtsverdeling (motor voor, uw gewicht in het midden van de fiets, de versnellingen en uw bagage achter) en tweewiel aandrijving (voorwiel d.m.v. elektromotor en het achterwiel door uzelf). Hierdoor stuurt de fiets prettiger de bochten door en is deze beter manoeuvreerbaar.

Een ander groot voordeel van onze ombouwset is dat een voorwiel gemakkelijker te vervangen is dan een achterwiel. Het eruit halen van het achterwiel betekent losmaken van de ketting, derailleur (versnellingen) en achterrem, terwijl een voorwiel met het losmaken van twee moeren is geklaard.

Wordt de motor remonderbreker standaard meegeleverd?

Ja, de remonderbreker wordt standaard meegeleverd. Diverse leveranciers bieden de motoronderbreker als optie tegen meerprijs aan. Bij ons is dit onderdeel standaard, omdat wij een goed remsysteem van levensbelang vinden. De elektronische remonderbreker wordt geplaatst op uw bestaande remmen en onderbreekt direct de elektromotor wanneer u de remmen inknijpt

Hoe laad ik de Li-Ion accu op?

De oplaadbare accu kunt u met behulp van een normaal stopcontact opladen. De accu van onze e-bike ombouwset is afneembaar. Dit is een groot voordeel ten opzichte van elektrische fietsen waarbij de accu zit ingebouwd in het frame, zoals dat bij modellen van Sparta, Batavus en Koga Miyata het geval is. Bij een ingebouwde accu zal de gehele fiets in de buurt van een stopcontact geplaatst moeten worden om op te laden, en een stopcontact is lang niet altijd in een schuur of fietsenstalling aanwezig. De ombouwset van Fietsunie.nl is dan ook voorzien van een afneembare accu. De accu kunt u uit de bagagedrager halen en thuis, onderweg of op kantoor opladen met behulp van de meegeleverde acculader.

Hoelang duurt opladen van de accu?

Het opladen van leeg naar volle accu neemt ongeveer vier uur in beslag. De lader is voorzien van een beveiliging zodat de accu niet overbelast kan worden tijdens het laadproces

Wat is de levensduur van een Li-Ion accu?

Een accu is een verbruiksartikel. Het aantal oplaadmomenten en de wijze van gebruik bepalen de levensduur van de accu. Onder normaal gebruik kan de accu ongeveer 800 keer worden opgeladen.

Wat is de capaciteit (Volt, Ah, Wattuur) van een accu?

Fabrikanten van de beste elektrische fietsen drukken de accu capaciteit vaak uit in Ampere. Zo zult u vaak '10Ah' in foldertjes tegenkomen. Ampere zegt echter niets over de totale accu-capaciteit. Om deze te kunnen bepalen is ook het Voltage ,de batterijspanning, van belang. U kunt dit het beste vergelijken met de hoeveelheid water die uit een tuinslang komt. Volt is spanning en staat voor de druk van het water, hoe meer druk des te meer water er door de tuinslang stroomt. Ampère is de stroom oftewel de hoeveelheid water dat door de slang stroomt.

Om een goed vergelijk te kunnen maken kan de batterijcapaciteit het best worden uitgedrukt in Wh. Hoe hoger het aantal Wattuur, hoe meer kilometer u op een volle accu kunt afleggen. Wattuur wordt ook aangehouden in onafhankelijke testen zoals door de Consumentenbond, zie E-Bike test Telegraaf 2010.

De capaciteit in Wattuur kunt berekenen door het aantal Ampere-uur (Ah) te vermenigvuldigen met het Voltage van de accu. Onze eBike-Kit ombouwset heeft een 10Ah accu bij een spanning van 36V, de capaciteit bedraagt dan ook 324Wh (0,324 kWh). Ter vergelijk; de Sparta ION wordt geleverd met een 10 Ah accu van 24V. De capaciteit van de Sparta ION accu komt dan ook neer op 240 Wattuur. De ombouwset van Fietsunie.nl heeft dan ook 60% meer accu-capaciteit dan een Sparta ION. Dit voordeel betekent dat u met een ombouwset een grotere actieradius kunt afleggen dan een van de duurste en beste elektrische fietsen!

Wat zijn de voor- & nadelen van een SLA, Li-Ion en LiFePO4 accu?

In totaal zijn er vier verschillende accu soorten die geschikt zijn om toe te passen in een elektrische fiets. De SLA accu is een van de oudste accu-soorten en wordt alom toegepast als auto accu. SLA accu's zijn relatief goedkoop en hebben geen last van geheugeneffect. Daarentegen zijn ze groot en zwaar in gewicht, verouderen snel als ze een tijdje niet gebruikt worden en presteren ze slechter bij lagere temperaturen. Een SLA accu wordt ookwel een gel-accu genoemd.

NiMH is vooral bekend als de oplaadbare penlite (AA) batterij. NiMH batterijen zijn milieuvriendelijk doordat ze geen giftige stoffen bevatten en is lichter in gewicht dan een SLA accu van vergelijkbare afmetingen. Een NiMH accu is krachtig wanneer deze vol is, maar wordt steeds zwakker naarmate de accu leeg raakt.

Li-Ion is een van nieuwste accu generaties en is vooral bekend als Laptop accu. Vergeleken met de vorige twee batterijen, heeft de Li-Ion accu een langere levensduur, is deze lichter van gewicht en heeft hij een constante capaciteit. Ze zijn krachtig als ze vol zijn, maar ook totdat ze bijna leeg zijn. Het is een bewezen accu technologie die wordt toegepast in de duurste elektrische auto's en de beste elektrische fietsen van ondermeer Gazelle, Koga Miyata en Flyer.

LiFePO4 is de nieuwste generatie accu's. LiFePO4 accu's zijn bijzonder milieuvriendelijk en bevatten de beste eigenschappen op gebied van levensduur, oplaadtijd en gewicht. LiFePO4 accu's zijn nog relatief duur en doordat de technologie nog in de kinderschoenen staat is deze op moment nog niet klaar om massaal in een elektrische fiets toegepast te worden.

De ombouwset van Fietsunie.nl is dan ook voorzien van Li-Ion accu. Deze is bovendien uitgerust met een batterij management systeem (BMS). Het BMS zorgt ervoor dat het laden en ontladen veilig verloopt en balanceert de cellen. Hierdoor heeft u langer plezier van uw accu en kunt u naar verloop van tijd nog flinke afstanden op de accu blijven afleggen.

Hoe kan ik bestellen?

U kunt direct online bestellen via onze webshop. Binnen 24 uur ontvangt u van ons een opdrachtbevestiging. En mist het product niet op voorraad is hanteren wij de regel, voor 15:00 besteld is de zelfde dag verzonden! 

Welke garantie biedt Fietsunie.nl?

Wij bieden u twaalf maanden garantie op de onderdelen van de ombouwset. Onze ombouwset laten wij in eigen beheer produceren. Zo kunnen wij u ook na verloop van tijd ondersteuning blijven bieden en zijn wij niet afhankelijk van een importeur of groothandel. Sorry, maar u heeft een verouderd model dat niet meer wordt ondersteund zult u bij ons dan ook niet horen. Als producent hebben wij van www.fietsunie.nl een grote voorraad aan reserve onderdelen voor de modellen van vandaag als van morgen.

Hoe kan het dat jullie zo goedkoop zijn?

Als dé specialist op gebied elektrische fiets ombouwsets nemen wij geen genoegen met een standaard ombouwset systeem. Kwaliteit gaat per slot van rekening boven alles. Maar een goed product hoeft niet per se duur te zijn. Doordat wij onze e-bike ombouwset in groot volume laten produceren en rechtstreeks aan u als eindconsument aanbieden, schakelen we de dure tussenhandelaar (importeur) uit en dat voordeel merkt u terug in onze aankoopprijs en in u in de portemonnee.

Is een ingebouwde e-bike kit diefstal gevoelig?

Diefstal van fietsen komt regelmatig voor en hoe mooier de fiets hoe gevoeliger voor diefstal deze is. Zorg er dan ook voor dat u de fiets altijd parkeert op een bewaakt of privé terrein. De accu zit in de bagagedrager gemonteerd met daarin een slot. Niettemin, als u de fiets ombewaakt achterlaat, dan raden wij u aan de accu van de fiets te verwijderen en deze met u mee te nemen