Start met typen om te zoeken

Is jouw bedrijf klaar voor de zero-emissiezones?

Ben jij met je bedrijf actief in de binnensteden, dan staat er een grote verandering voor de deur in 2025. Vanaf 1 januari van dat jaar worden er zero-emissiezones ingesteld. Deze zones zijn ontworpen om voertuigen met verbrandingsmotoren te beperken en elektrische of andere emissievrije voertuigen te bevorderen. Het doel van gemeenten is om de CO2-uitstoot in de steden te verminderen.

Zero emissie zones en hun impact

Zero-emissiezones, ook wel ZE-zones genoemd, zijn specifieke gebieden binnen steden en gemeenten waar alleen voertuigen met nul emissies mogen rijden. Dit betekent dat voertuigen die op fossiele brandstoffen rijden, zoals benzine- en dieselauto's, niet langer toegestaan zijn in deze zones. In plaats daarvan worden elektrische auto's, waterstofvoertuigen, cargo bakfietsen en andere emissievrije alternatieven aangemoedigd.

Het instellen van ZE-zones is een krachtige stap om de luchtkwaliteit te verbeteren en bij te dragen aan de vermindering van broeikasgasemissies. Een ZE-zone is veelal het stadscentrum plus wijken daaromheen. Door het instellen van deze zones ontstaan echter ook uitdagingen en veranderingen voor bedrijven, met name in binnenstedelijke gebieden.

Voor wie gelden de zero-emissiezones?

Deze specifieke zones gelden voor zakelijke logistiek. Dit betreft vrachtwagens, bestelwagens en bedrijfswagens die in 2025 binnen die zones emissievrij moeten rijden. Ondernemers en eigenaren van MKB-bedrijven waarbij vervoer onderdeel is van hun bedrijf zullen de gevolgen goed voelen. Denk bijvoorbeeld aan schilders, loodgieters, apothekers of bezorgdiensten zoals cateraars, winkeliers en bouw-en tuinbedrijven.

In welke gemeenten komen zero-emissiezones?

Inmiddels hebben zo’n 30 gemeenten aangegeven dat zij een ZE-zone gaan invoeren. De startdata van deze zones zijn verschillend:

Vanaf 2025 

Amersfoort, Groningen, Amsterdam, Haarlem, Apeldoorn, Leiden, Assen, Maastricht, Delft, Nijmegen, Den Bosch, Rotterdam, Den Haag, Tilburg, Deventer, Utrecht, Eindhoven, Zwolle en Gouda. 

Vanaf 2026 volgen deze gemeenten: Alphen a/d Rijn (7-2026), Ede, Arnhem (6-2026), Hilversum (2027), Dordrecht, Schiphol, Zaanstad.   

Almere en Hoorn zijn nog in de onderzoeksfase en volgen wellicht later. 

Zijn er ook overgangsregelingen ingesteld?

Om de overstap voor ondernemers haalbaar te maken, zijn er overgangsregelingen ingesteld. Op deze manier is het voor ondernemers praktisch, haalbaar en betaalbaar om op een goed moment te kunnen investeren en over te stappen op ander vervoer.

Bestelwagens met emissieklasse 5 hebben tot 1 januari 2027 nog toegang tot de ZE-zones. Bestelwagens met emissieklasse 6 hebben tot 1 januari 2028 nog toegang tot de ZE-zones.

Maar wat is het verschil tussen milieuzones en zero-emissiezones?

Beide zones hebben hetzelfde doel, namelijk de luchtkwaliteit verbeteren in de stad door vervuilende voertuigen niet meer toe te laten. De zones kunnen los van elkaar of samen worden ingevoerd.

Binnen een milieuzone mogen oude diesel personenauto’s, bestelauto’s, vrachtwagens en bussen niet rijden. Rij je toch binnen de zone met een vervuilende auto, dan heb je kans op een stevige boete. De meeste grote steden zoals Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Utrecht, Haarlem, Eindhoven en Breda hebben een milieuzone ingevoerd.

Een zero-emissiezone is ingesteld voor zakelijke bedrijfswagens die te veel uitstoten. Deze zones worden vanaf 2025 ingesteld. Vanaf 2030 zijn alle bedrijfswagens verplicht om emissievrij te rijden binnen de zero-emissiezones. Het doel is om door middel van zones het schoner, duurzamer en leefbaarder maken van de binnensteden.

Subsidie bij het vergroenen van je bezorgdienst

Als bedrijf kan je gewoon je dienst blijven leveren binnen ZE-zones maar zal je hiervoor dus gebruik moeten maken van emissievrije voertuigen. Het is natuurlijk een grote stap om deze voertuigen aan te schaffen. Daarom heeft de overheid een subsidieregeling opgesteld om de aanschaf van emissievrije voertuigen te stimuleren. Bedrijven krijgen financiële ondersteuning bij de aankoop van bijvoorbeeld een emissieloze bestelwagen. De aanschaf van elektrische voertuigen ligt namelijk een stuk hoger dan vergelijkbare diesel- of benzinevoertuigen. De regeling is bedoeld om de groei van ‘groene’ voertuigen te versnellen.

De regeling werkt als volgt: Een bestelauto vanaf €20.000,- komt in aanmerking voor een subsidie van 10% van de aanschafprijs. Dit tot een maximum van €5000,- per voertuig met de volgende voorwaarden:

  • Je dient tenminste 3 jaar gebruik te maken van het voertuig

  • De overeenkomst is getekend na 1 januari 2021

  • De bedrijfsauto is nog niet tenaamgesteld op het moment van de subsidieregeling aanvraag

  • Het voertuig dient een minimale actieradius van 100 km te hebben

Maar wat gebeurt er met het bezorgen binnen zero-emissiezones?

We hebben het de hele tijd over auto’s en bestelwagens die vervangen moeten worden voor elektrische voertuigen, maar er zijn natuurlijk tal van andere oplossingen. Zo zijn er ook elektrische scooters en fietsen die gebruikt kunnen worden voor verschillende bezorgdiensten. Wil je dat jouw bezorgers snel en efficiënt in de ZE-zones kunnen bezorgen? Overweeg dan de aanschaf van een e-cargobike. Zo’n elektrische bakfiets is ideaal voor vele bedrijven, omdat je de cargobike naar wens kunt samenstellen.

Onderstaande bedrijven zijn jou al voorgegaan

Diverse hoveniers, bloemisten, huisartsen, bakkerijen, flitsbezorgers, pechhulpdiensten en loodgieters. Bedrijven zoals Bol.com, CoolBlue, PostNL en DHL maken graag gebruik van een e-cargobike.

De mogelijkheden zijn oneindig en je kunt er echt alle kanten mee op. Enkele voordelen van een cargobike zijn:

  • Je manouvreert je eenvoudig door de stad en bent sneller op je bestemming dan met een auto

  • Je hoeft geen moeite te doen om een parkeerplaats te vinden en je hoeft geen parkeerkosten meer te betalen

  • De aanschafkosten zijn veel lager dan van een bedrijfsauto

Cargobike opties voor jouw bedrijf

Bij Fietsunie zijn er meerdere mogelijkheden om een cargobike aan jouw wagenpark toe te voegen. Zo hebben wij de keuze uit Urban Arrow of Carqon.

Carqon Flatbed

De Carqon Flatbed bakfiets heeft de looks van een normale bakfiets zonder bak maar met cargo mogelijkheden. Zo kan je op vele manieren je goederen vervoeren. Het laadplatform van de Flatbed heeft stevige bevestigingssleuven, sterke haken, een railsysteem en 3M Antislip Tape. Op deze manier kan jouw lading tijdens de rit geen kant op. Met de krachtige Bosch Cargo Line motor en optioneel dubbele accu kan je de hele dag op pad. Of je de cargofiets nou volgeladen hebt of niet, die ritjes naar klanten worden een eitje met de elektrische ondersteuning.

Urban Arrow Shorty

De Urban Arrow Shorty is de kleinste cargobike in ons assortiment. Door zijn compacte formaat kan hij goed manoeuvreren in de binnensteden. De Shorty is voorzien van een geïsoleerde box en dus perfect voor bezorging van zowel warme als koude gerechten. Multifunctioneel is hij zeker want je kan hem ook gebruiken om je kinderen naar school te brengen of om met je hond naar het strand te gaan. 

Urban Arrow Cargo Line L/XL

De Urban Arrow Cargo Line L/XL is qua ontwerp vergelijkbaar met de Carqon Flatbed. Urban Arrow biedt twee lengte opties aan: 274 cm (L) en 294 cm (XL). Hier kan jij je cargobike precies aanpassen aan de wensen en behoeften voor jouw bedrijf. De Cargo Line wordt standaard zonder opties geleverd maar de mogelijkheden zijn uitgebreid. Zo heb je de keuze uit een aluminium bak passend bij het formaat van jouw cargobike. Een flightcase met verdieping is een uitkomst bij kleine pakketten. Lever jij technische diensten dan is de Craft de beste optie voor jou. Op deze manier ben jij snel op weg om je klanten te helpen. Kortom, met de Urban Arrow Cargo Line kan je alle kanten op.

Urban Arrow Tender

De Urban Arrow Tender is de krachtpatser van de cargobikes. Wil jij je bestelbus vervangen voor een cargobike dan is dit de beste optie. Het volume en laadvermogen overtreft alle verwachtingen. Je kan gemakkelijk grote en zware pakketten bezorgen op locaties waar een bestelbus normaliter niet makkelijk komt. Door een combinatie van onderdelen uit de auto-industrie, slim ontworpen frame en ruime bak opties, weet je zeker dat je een betrouwbaar en sterk product in gebruik hebt. De Tender kan tot 300 kg gewicht aan en 2500 liter volume. Hij rijdt verrassend soepel door de drie wielen en krachtige motor. De Tender komt in drie verschillende groottes: Tender 1000 (274 cm), Tender 1500 (294 cm) en Tender 2500 (360 cm). 

Waarom zou je kiezen voor een cargobike?

  • Het is een wendbaar voertuig

  • Enorm veel laadruimte

  • Ook te gebruiken voor grote en zware pakketten

  • Langere routes mogelijk door hoge accucapaciteit

  • Bezorgers hebben geen rijbewijs nodig

  • Een cargobike kan sneller door de binnenstad dan een auto

  • Je kunt het fietspad gebruiken en op de stoep parkeren

  • Een cargobike is stabiel

  • Makkelijk met veel op en af stappen

  • Volledig aan te passen aan jouw wensen (bestickering/accu/kleur/accessoires)

Ben jij benieuwd wat de mogelijkheden zijn voor een cargobike? Neem dan vrijblijvend contact met ons op. Wij helpen je graag bij het maken van de juiste keuze die past bij jouw bedrijf.